Wybór odpowiedniego mikrofonu studyjnego jest kluczowym elementem tworzenia wysokiej jakości nagrań wokalnych. Niezależnie od poziomu umiejętności i możliwości technicznych, to właśnie mikrofon w dużej mierze odpowiada za brzmienie głosu na nagraniu. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać model, który będzie idealnie odpowiadał potrzebom danego wokalisty.
Na rynku dostępna jest szeroka gama mikrofonów studyjnych o różnych parametrach i przeznaczeniu. Aby wybrać najlepszy mikrofon dla wokalisty, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych cech.
Najważniejsze cechy mikrofonu studyjnego
Pasmo przenoszenia
Pasmo przenoszenia określa zakres częstotliwości, które mikrofon jest w stanie przetworzyć na sygnał elektryczny. Im szersze pasmo tym lepsza wierność i naturalność brzmienia. Dobry mikrofon studyjny powinien mieć pasmo przenoszenia sięgające conajmniej 20-20 000 Hz, aby uchwycić pełnię barwy głosu.
Charakterystyka kierunkowa
Informuje o czułości mikrofonu w zależności od kąta padania fali dźwiękowej. Mikrofony dookólne rejestrują dźwięk z każdej strony, natomiast kierunkowe są czułe tylko na dźwięk padający z przodu. Te drugie lepiej izolują głos od szumów otoczenia.
Stosunek sygnał/szum
Określa "cichość" mikrofonu, czyli poziom generowanego przez niego szumu własnego. Im wyższy stosunek S/N tym mniejszy udział szumów i przydźwięków na nagraniu. Dobre mikrofony mają stosunek sygnał/szum na poziomie 80 dB lub więcej.
Rodzaje mikrofonów studyjnych
Mikrofony pojemnościowe
Działają na zasadzie kondensatora elektrycznego. Charakteryzują się płaską, szerokopasmową charakterystyką, niskim poziomem szumów i wysoką czułością. Idealnie nadają się do rejestracji wokali, są bardzo dokładne i wiernie oddają barwę głosu.
Mikrofony dynamiczne
Wykorzystują zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Są odporne, wytrzymałe i tanie. Mają węższe pasmo i gorszy stosunek S/N niż pojemnościowe. Stosuje się je często na scenie. Niektóre modele dynamiczne świetnie sprawdzają się też w studio.
Mikrofony wstęgowe
Ich elementem roboczym jest cienka metalowa wstęga. Charakteryzują się bardzo niskim poziomem szumów i płaską charakterystyką częstotliwościową. Są drogie i wymagają starannego traktowania, za to zapewniają najwyższą jakość nagrań.
Mikrofony dla wokalistów
Są najlepszym wyborem dla większości wokalistów. Precyzyjnie rejestrują wszystkie niuanse głosu i pozwalają uzyskać naturalne, ciepłe brzmienie. Sprawdzą się zarówno w studiu, jak i na scenie.
Mogą być dobrą opcją dla wokalistów scenicznych. Są wytrzymałe, odporne na sprzężenia i zmiany akustyczne. Niektóre modele dynamiczne świetnie sprawdzają się także w warunkach studyjnych.
Kierunkowość i czułość
Dla wokalisty studia lepszy będzie mikrofon kierunkowy, który skuteczniej odrzuca szumy otoczenia. Na scenie często stosuje się dookólne mikrofony dynamiczne. Czułość powinna być dostosowana do siły i barwy głosu - im niższy, mocniejszy głos, tym mikrofon może mieć niższą czułość.
Dodatkowe funkcje mikrofonów
Redukcja szumów
Niektóre modele mają wbudowane systemy redukcji szumów, co poprawia stosunek sygnał/szum i pozwala uzyskać czystsze brzmienie. Jest to przydatna funkcja zwłaszcza w hałaśliwym otoczeniu sceny.
Filtr górnoprzepustowy
Pozwala wyciąć niskie częstotliwości, które mogą powodować zamulenie i zanieczyszczenie barwy dźwięku. Filtr górnoprzepustowy przydaje się przy mocnych, niskich głosach lub w pomieszczeniach z dużą ilością niskich częstotliwości.
Przełącznik bass-cut
Umożliwia szybkie włączenie filtra tłumiącego niskie częstotliwości, co pomoże pozbyć się niechcianego buczenia lub wzmocnienia niskich tonów. Jest to wygodna i skuteczna metoda walki z zjawiskiem sprzężenia zwrotnego.
Jakość dźwięku mikrofonu
Im szersze pasmo tym wierniejsze i bardziej naturalne brzmienie. Dobre mikrofony mają pasmo przenoszenia przynajmniej 20-20 000 Hz, co pozwala rejestrować pełnię barw głosu.
Im wyższy stosunek S/N, tym mniej szumów i zakłóceń na nagraniu. Wysokiej klasy modele mają ten parametr na poziomie 80 dB i więcej, co zapewnia czystość i klarowność dźwięku.
Impedancja i czułość
Impedancja wpływa na wrażliwość mikrofonu i jakość przesyłu sygnału. Powinna wynosić 200-600 Omów. Czułość trzeba dostosować do głośności głosu - im ciszej, tym większa czułość potrzebna.
Ranking 10 najlepszych mikrofonów
Mikrofon pojemnościowy Shure SM7B
Legendarny mikrofon, stosowany przez największe gwiazdy. Znakomite brzmienie, bardzo niski poziom szumów, skuteczna izolacja od dźwięków otoczenia. Doskonały zarówno w studio, jak i na scenie.
Mikrofon dynamiczny Shure SM58
Od dekad standard scenicznych wokalistów. Solidna konstrukcja, charakterystyczne ciepłe brzmienie. Świetnie radzi sobie z wysokimi SPL i nagłymi zmianami odległości.
Mikrofon wstęgowy Røde NT1
Mikrofon wstęgowy klasy premium o niesamowicie niskim poziomie szumów i szerokim paśmie przenoszenia. Idealny do profesjonalnych nagrań studyjnych, zapewnia krystaliczną czystość i precyzję dźwięku.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego mikrofonu studyjnego to klucz do uzyskania wysokiej jakości nagrań wokalnych. Należy zwrócić uwagę na takie parametry jak pasmo przenoszenia, charakterystyka kierunkowa, stosunek sygnał/szum czy czułość. Różne typy mikrofonów - pojemnościowe, dynamiczne i wstęgowe - mają swoje wady i zalety. Testowanie kilku modeli i dobranie optymalnego dla swojego głosu to najlepsza droga do sukcesu. W rankingu 10 najlepszych mikrofonów znalazły się sprawdzone modele renomowanych firm, które zadowolą nawet najbardziej wymagających użytkowników.