Hip-hop to gatunek muzyczny, który zrodził się w latach 70. XX wieku wśród afroamerykańskiej młodzieży zamieszkującej nowojorskie getta. Jego korzenie sięgają jamajskich sound systemów, afrykańskich tradycji opowiadania historii w rytmie, a także mówienia rymowanki zwanego "rappin". W Polsce hip-hop pojawił się na przełomie lat 80. i 90., początkowo jako atrakcyjna nowość i forma buntu młodzieży, z czasem ewoluując w pełnoprawny nurt na rodzimej scenie muzycznej z własną historią i rozpoznawalnymi artystami.
Początki polskiego hip-hopu (do 1989 r.)
Choć pierwsze próby rapowania w języku polskim miały miejsce już w połowie lat 80., dopiero rok 1989 i przemiany ustrojowe stworzyły warunki do realnego rozwoju tego gatunku w Polsce. Do prekursorów należeli tacy artyści, jak Włodzimierz Kleszcz czy zespoły De Mono, Daab oraz Izrael. Ich produkcje cechowały się jeszcze niewielkimi umiejętnościami technicznymi i prostą, często żartobliwą tematyką. Większość utworów funkcjonowała w drugim obiegu na kasetach magnetofonowych.
Przełomowym wydarzeniem było pojawienie się w 1988 roku pierwszego legalnego polskiego albumu hip-hopowego zatytułowanego "Smak beatów" autorstwa duetu 2 Colours. Choć dziś uznawany jest on raczej za ciekawostkę, pokazał, że w naszym kraju powstaje muzyka inspirowana amerykańskimi korzeniami tego nurtu.
Rozwój sceny hip-hopowej w latach 90.
Pierwsze formacje i albumy
Lata 90. to dynamiczny rozwój polskiego hip-hopu - powstawały pierwsze zespoły takie jak Zip Skład, Kaliber 44 czy Grammatik, które zaczęły koncertować i nagrywać debiutanckie albumy. Wciąż była to jednak muzyka raczej undergoundowa, dostępna przede wszystkim w wąskim gronie fanów. Przełomem okazała się płyta "Szejsetka" grupy Paktofonika z 1997 r., która rozeszła się w nakładzie 100 tys. egzemplarzy i zapewniła hip-hopowi status pełnoprawnego gatunku w Polsce.
Hip-hop jako muzyka młodzieżowego buntu
Tematyka większości hip-hopowych utworów z tamtego okresu koncentrowała się na problemach społecznych, braku perspektyw młodzieży z blokowisk, krytyce establishmentu polityczno-ekonomicznego po transformacji ustrojowej. Dla wielu młodych ludzi stał się ujściem frustracji i azylem przed szarą rzeczywistością lat 90. Dzięki mocnym, dosadnym tekstom pozwalał zamanifestować swój bunt wobec otaczającej rzeczywistości.
Najważniejsze wydarzenia i festiwale
Dynamiczny rozwój hip-hopu w drugiej połowie lat 90. zaowocował organizacją pierwszych wydarzeń promujących ten gatunek. W 1998 roku zorganizowano pierwszy festiwal Hip Hop Opole, który na stałe wpisał się do kalendarza najważniejszych imprez tego nurtu. Rok później odbyła się premierowa edycja Juwenaliów Hip-Hopowych w Poznaniu. Coraz więcej młodych artystów miało okazję zaprezentować swoją twórczość szerszej publiczności.
Złota era polskiego hip-hopu (2000-2010)
Komercyjny sukces gatunku
Przełom wieków to zdecydowanie najlepszy okres w historii polskiego hip-hopu. Po latach działalności undergroundowej zaczął przenikać do mainstreamu, zdobywając sporą popularność w radiu i telewizji. Albumy takich wykonawców jak Peja, WWO, czy Sokół sprzedawały się w nakładach przekraczających 100 tysięcy egzemplarzy. Hip-hop stał się atrakcyjny również komercyjnie, przyciągając coraz więcej nowych słuchaczy i fanów.
Nowe brzmienia i style
W pierwszej dekadzie XXI wieku hip-hop w Polsce bardzo się urozmaicił brzmieniowo i stylistycznie. Obok klasycznego, mocno perkusyjnego old schoolu zaczęły pojawiać się nowe odmiany inspirowane R&B, soulem, reggae czy nawet dancehallem. Coraz ważniejszą rolę zaczęły odgrywać melodie i refreny. To sprawiło, że polski hip-hop stał się bardziej przystępny dla przeciętnego słuchacza.
Najpopularniejsze formacje i artyści
Największą popularność w pierwszej dekadzie XXI w. zdobyli Peja, Sokół, Tede, O.S.T.R., Pokahontaz, WWO, Paktofonika, Fonograf czy Eldo. Ich płyty pokrywały się platyną i zapewniały artystom status gwiazd. Dla wielu młodych fanów hip-hopu stali się prawdziwymi idolami, których teksty i styl bycia podziwiano i naśladowano.
Hip-hop po 2010 roku
Młode pokolenie twórców
Po 2010 roku na scenę hip-hopową zaczęło wkraczać nowe pokolenie twórców, którzy wnosili świeżość i nowe pomysły. Do grona popularnych wykonawców dołączyli m.in. Quebonafide, Taconafide, Bedoes, Sarius czy Otsochodzi. Często odżegnywali się oni od "starej szkoły" i eksplorowali zupełnie nowe obszary brzmieniowe czy tematyczne.
Wpływy muzyki elektronicznej
W drugiej dekadzie XXI w. na polski hip-hop coraz silniej zaczęły oddziaływać trendy z muzyki elektronicznej - house, EDM, dubstep. W utworach pojawiło się więcej syntezatorów, ciężkich, klubowych beatów. Tematyka tekstów także zaczęła koncentrować się wokół imprezowania i hedonistycznego stylu życia.
Rozkwit sceny undergroundowej
Choć hip-hop w mainstreamie podążał w kierunku rozrywkowym, równolegle zaczęła bujnie rozwijać się scena undergroundowa i alternatywna. Powstawały kolektywy i wytwórnie promujące mniej komercyjny, zaangażowany społecznie rap (PRO8L3M, WCK, ZIP Skład, Kanał Audytywny). Stały się one azylem dla tych, którzy poszukiwali w hip-hopie głębszych treści.
Tematyka i przekaz polskiego hip-hopu
Społeczny i polityczny charakter tekstów
Polski hip-hop od początku wyróżniał się mocno zaangażowanymi tekstami, poruszającymi problemy społeczne, nierówności i patologie. Raperzy często komentują bieżącą sytuację polityczną, krytykując władzę i establishment. Dzięki temu ten gatunek muzyczny pełni też funkcję reportażu społecznego, naświetlającego bolączki współczesnej Polski.
Odwołania do polskiej historii i kultury
Specyfiką rodzimego hip-hopu są liczne nawiązania do polskiej historii, mitologii i folkloru. Raperzy często przywołują postacie historyczne, odwołują się do polskich tradycji, czy opisują lokalny koloryt swoich "dzielnic". Dzięki temu hip-hop stał się też nośnikiem i popularyzatorem wiedzy o przeszłości i tożsamości narodowej.
Eksperymenty językowe
Polscy twórcy hip-hopowi chętnie bawią się językiem, kreując nowe zwroty, gry słowne i intertekstualne nawiązania. Hip-hop stał się laboratorium innowacji językowych, wprowadzając do potocznej polszczyzny setki neologizmów, które na stałe wpisały się do mowy młodzieży.
Hip-hop w mainstreamie
Obecność w radiu i telewizji
Od lat hip-hop jest obecny w głównych stacjach radiowych i programach telewizyjnych. Teledyski czołowych wykonawców regularnie pojawiają się na antenie, a sami artyści zapraszani są do najpopularniejszych show i talent show. Portal YouTube pełen jest milionowych odsłon utworów polskich raperów.
Współpraca z artystami pop
Coraz częściej dochodzi do kolaboracji pomiędzy hip-hopowcami a gwiazdami polskiej sceny pop i dance. W ostatnich latach mieliśmy okazję usłyszeć wspólne nagrania takich duetów jak Quebonafide & Daria Zawiałow, Otsochodzi & Natalia Nykiel czy Sarius & sanah. Pokazuje to, że hip-hop na dobre wpisał się już do mainstreamu.
Ogólnopolskie festiwale i nagrody
Hip-hop posiada już ugruntowaną pozycję na mapie najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce. Co roku odbywają się prestiżowe imprezy, takie jak Hip Hop Festival we Wrocławiu, Kraków Hip Hop Festival czy Audioriver. Artyści tego gatunku regularnie zdobywają najważniejsze nagrody – Fryderyki i MTV EMA.
Podsumowanie
Historia hip-hopu w Polsce pokazuje fascynującą ewolucję: od niszowej muzyki blokowisk i podwórek, przez bunt młodzieży lat 90., aż po równoprawny gatunek obecny w mainstreamie. Przez te 30 lat zmieniali się artyści, trendy, brzmienia. Jednak hip-hop wciąż pozostaje nośnikiem ważnych treści, komentatorem rzeczywistości i azylem dla młodych poszukujących swojego głosu. Ta muzyka na dobre wpisała się już w historię polskiej kultury i z pewnością jeszcze nie raz zaskoczy kolejnymi rewolucjami.